Diëtist Aileen de Vogel in Dordrecht en omstreken. Voedings-, dieet- en leefstijladvies.

Blog

Blog Recept Vega

De nationale week zonder vlees

De nationale week zonder vlees

De Nationale Week Zonder Vlees komt eraan!

Hallo allemaal! Ik ben Ruchella Roos, 2de jaar studente Voeding en Diëtetiek aan de Haagse Hogeschool.
Samen met 4 andere meiden ben ik momenteel bezig met een project over plantaardige voeding, duurzaamheid en de gezondheidsvoordelen hiervan. Als je meer van ons wilt weten kan je ons volgen op facebook en Instagram @Ikbentochgeenkonijn.
De Nationale Week Zonder Vlees (11 tot 17 maart) komt eraan en dit is de perfecte moment voor jou om wat minder vlees te gaan eten, want eten zonder vlees kan natuurlijk ook super lekker zijn! Ter inspiratie en om het wat makkelijker voor je te maken, heb ik 7 verschillende leuke recepten voor jou opgezocht waarvan je op iedere dag van de week kan genieten!
*klik op de titels en je wordt doorverwezen naar de receptenpagina.

Buddhabowls zijn tegenwoordig heel hip en ook heel lekker. Je kan ze op eindeloze manieren combineren met of zonder vlees. Bovendien kan de buddhabowl super gezond zijn als maaltijd. Dit Buddhabowl recept van de Albert Heijn is gemaakt met champignons, broccolirijst en bulgur. Leuk aan dit recept is dat broccolirijst wordt gebruikt. Dit recept is niet koolhydraatarm, maar je kan het wel koolhydraatarm maken door de bulgur te vervanger door bijvoorbeeld bloemkoolrijst, wat voor een unieke smaak zorgt.
Tip: Vervang de bulgur door zilvervliesrijst voor wat extra vezels!

Chili sin carne of chili con carne? Deze keer kiezen we voor Chili sin carne, en na het eten van deze chili sin carne zou je de normale chili con carne nooit meer missen.
Deze chili sin carne met zwarte boontjes en avocado zit vol nutriënten die super goed voor je gezondheid zijn. De zwarte bonen dragen bij aan je dagelijkse vezel inname maar ook aan je eiwitbehoefte. Dus carne hoeft helemaal niet erbij!
Tip: Vervang de zure room van dit recept door magere kwark. Magere kwark bevat minder calorieën en ook minder vet.

Zin in soep? Dan is dit het recept voor jou. Met linzen en andere peulvruchten kan je super lekkere soepen maken. Deze soep vult goed, is budgetvriendelijk, vega proof en laag in calorieën. Door het gebruik van kokosmelk is dit recept wel wat hoog aan verzadigde vet.
Tip: vervang de kokosmelk door sojaroom.

Couscous, een hoofdbestanddeel van de Noord-Afrikaanse keuken die tegenwoordig overal in de wereld gegeten wordt. Door de volkoren couscous zit dit recept boordevol eiwitten en vezels, waardoor dit een uitstekende gezonde en vullend vegetarische avondmaaltijd is.
Tip: groente is nooit beperkt dus gebruik zoveel je wilt!

Zin in pasta? Maak deze smakelijke en snelle spaghetti met tomaat, walnoot, knoflook en peper.
Alle ingrediënten in dit recept zijn gezond en passen netjes in de schijf van vijf! Moeilijk om aan je dagelijkse hoeveelheid noten te komen? Met dit recept kom je zeker aan je 25 gram per dag. Noten bevatten goede vetten, maar wees wel matig ze bevatten ook veel energie.
Tip: Wil je dit recept koolhydraat arm maken? Vervang de volkoren spaghetti door courgette spaghetti.

Albondigas? Albondigas is de Spaanse term voor gehaktballetjes. Gehaktballetjes zijn zeker lekker, maar deze keer doen we het toch wel een beetje anders! Perfect voor tijdens het borrelen als hapje of als vervanger voor gehaktballetjes in combinatie met pasta of rijst. Benieuwd naar wat de vervanger van het vlees is in dit recept? Heel simpel…aubergine en zwarte bonen.
Tip: Maak een gezonde marinara of bolognese saus en voeg deze albodigas toe met wat volkoren spaghetti voor het perfecte Italiaanse gerecht.

Wil je iets dat lekker, gezond, laag in calorieën en wat snel te bereiden is? Ja… dan is dit recept misschien iets voor jou. Dit komkommer roerbak zit vol Japanse wok groente die bijdragen aan je groente inname ( 250 gram per dag ) en dus ook aan je vitamines en mineralen.
Tip: Vervang de witte rijst door zilvervliesrijst.

eet smakelijk

Popular Posts

zwanger vakantie
De nationale week zonder vlees
Wat is PCOS?