Diëtist Aileen de Vogel in Dordrecht en omstreken. Voedings-, dieet- en leefstijladvies.

Blog

Blog

Verantwoord genieten in een restaurant

Verantwoord genieten in een restaurant

Slim dineren

Uit eten gaan in een mooi restaurant is leuk en lekker maar kan ook een vuilkuil zijn voor het gewicht. Daarom heb ik deze 10 types samengesteld om “verantwoord” uit eten te gaan. Zeker wanneer je vaak moet eten in restaurant voor je werk, tijdens een afvalperiode of op vakantie waar we vaker dan normaal uit eten gaan.

De Menu Nerd

Dit restaurant-type kijkt van tevoren het hele menu kritisch door en inventariseert de opties. Kies liever voor gerechten die gegrild, gekookt of gestoofd zijn. Deze bevatten vaak minder vet en calorieën dan gebakken of gefrituurde gerechten.

De Gangen Koningin

Misschien heb je aan één gang al genoeg. Bestel daarom pas na het hoofdgerecht wanneer je nog honger hebt een toetje. Kies liever voor een voorgerecht of een toetje in plaats van beiden. Heeft een restaurant een aparte dessertkaart, vraag deze alvast om te beoordelen welke gang je echt niet wilt missen.

De Slimme Portie Meid

Je kunt eventueel een kleinere portie bestellen van de aardappelen/pasta/rijst. Saus en dressing kun je apart vragen en dan zelf naar wens toevoegen. Zo voorkom je verdronken sla. Ook kun je bijvoorbeeld extra groenten bijbestellen. Krijg je niet alles op… laat het staan of vraag om een doggy bag.

Hydratatie Hyena

Ons lichaam wil water, ons hoofd wil een smaakje! Beste een fles water naast je gewone drinken om jezelf te hydrateren. Kies daarnaast liever voor kcal-arme dranken zoals light-frisdrank en wees matig met alcohol, frisdrank en vruchtensappen. Vruchtensappen zijn soms erg zoet, deze kun je ook aanlengen met een scheutje water.

De Bewuste Brood En Boter Smeerder

Een mandje met brood en smeersels is erg lekker maar je eet al gauw 300 calorieën extra wanneer je een aantal sneetjes brood met boter, aioli of tapenade eet. Beperk daarom liever het aantal sneetjes wat je neemt, sla dit extraatje over of het als voorgerecht.

De Mindfull Eter

Geniet van het uit eten gaan. Kies voor dingen die je lekker vindt en neem er de tijd voor. Proef alle smaken en structuren die in je mond voorbijkomen. Het duurt 20 minuten voor de signaaltjes dat je vol zit bij je hersenen aankomen. Als je heel snel eet, heb je het risico dat je veel meer eet dan je lichaam vraagt.

De Vis Fanaat

Vis bevat veel goede voedingsstoffen en gezonde vetten. Daarom is het vaak slim om te kiezen voor vis in plaats van vet vlees. Kies anders liever voor een mager stukje vlees zoals kipfilet.

De Room Maffia

Geloof mij, ik ben gek op (slag)room, crème, boter en vet! Alleen is het helaas ook een calorieënbom. Bij soepen kun je bijvoorbeeld kiezen voor een heldere soep in plaats van een geboden soep of roomsoep. Als toetje kun je bijvoorbeeld beter kiezen voor sorbetijs dan roomijs en die toef slagroom op de koffie of dat gebakje… heb je die echt nodig?

De Sausjes Smuller

Sausjes zijn extra toevoegingen die vaak veel calorieën bevatten. Bijvoorbeeld Mayonaise, pindasaus en champignon-room saus zijn hele vette sauzen. Appelmoes en ketchup bevatten veel suiker. Daarom mijn advies… neem het alleen als het iets voor je toevoegt qua smaak. Neem een bescheiden portie en vergeet niet ervan te genieten.

De Kaas Kampioen

Kaas zit aan veel gerechten toegevoegd. Het is dan ook een echte smaakmaker, maar is ook vol verzadigd vet en calorieën. Kaas wordt voor veel gebruikt; denk aan Kaasplankjes, gebakken camembert, toevoegingen in salades, over en door de pasta en in soepen. Kies niet te vaak voor deze opties.